Před pár lety nás jako mor
zachvátily Crocsy, konkrétně jejich původní model - gumové boty s dírami. Tedy především jejich padělky, které lidé nosili úplně všude. Byla jich
plná Praha, nosili je číšníci (což na mě společně se sádrovými kuchaři držícími
ceduli „menu“ působí stejně jako zbarvení šípových žab: obloukem se jim vyhýbám),
a byla to taková jako že stylová náhrada trekových sandálů. Ti úplně
nejstylovější si díry v botách vyplnili a „ozdobili“ obskurním čímsi třeba v podobě Hello Kitty.
Crocsy jsou boty k vodě nebo
do zahrady. Výrobce říká, že jsou ortopedicky tvarované, dírami může vytékat
voda, a voděodolný materiál je lehce omyvatelný. Ale pak dojde ke klasické
situaci – Češi vezmou nějaký trend, upraví jej děsivým způsobem k obrazu
svému, začnou kupovat napodobeniny, a nosí danou věc úplně jinam, než je
určena. Vypadá to stejně blbě jako hodobóžové fejkové Adidasky na nedělním
korzu pod kolonádou nákupní zóny.
Nejsem žádným zastáncem Crocsů,
ale toto asi bude důvodem toho, proč je tak nenávidíme. Na druhou stranu
nechápu, proč lidé necítí takovou zášť vůči třeba vůči trekovým botám či
trekovým sandálům (zaprané tlusté bílé ponožky jsou de rigueur), které
v místech, kam nepatří, vídáme mnohem častěji. Ve své podstatě jsou
trekové boty i děrované Crocsy účelové, či funkční, chcete-li, boty. Jedny na
túry, druhé do vody. Každý si však hájí to svoje, a Češi z nějakého důvodu
upřednostňují trekovou výstroj v divadle před Crocsy při sekání trávníku.
Proč všem vadí právě tyto Crocsy? Proč lidé ignorují to, že Crocs dělá spoustu jiných, praktických, ale celkem hezkých bot, a proč ve vás takový odpor nevzbuzují třeba rejoicky či trekové a sportovní oblečení? Legíny (průsvitné a s vložkou)? Klobouky či sluneční brýle uvnitř budov?
Proč všem vadí právě tyto Crocsy? Proč lidé ignorují to, že Crocs dělá spoustu jiných, praktických, ale celkem hezkých bot, a proč ve vás takový odpor nevzbuzují třeba rejoicky či trekové a sportovní oblečení? Legíny (průsvitné a s vložkou)? Klobouky či sluneční brýle uvnitř budov?
Teď se dokonce objevily Crocsy na
podpatku. Nedovedu si představit situaci, kam by se hodily. Já moc nechápu ani
gumové Melissy na podpatku. Ty vypadají hezky, jako normální boty. Ale přeci
jen, chodit v gumové obuvi namísto kožené? Vždyť to musí být hrozně
nepohodlné!
Zatímco u nás láska
k osobnímu pohodlí na úkor vkusu a sebeúcty v posledních letech
vesele bují, na západě už návrháři ót kutýr už neví co by, a předvádí Crocsy
v nových variacích, které mají být asi jako že ironické, což běžný český
zákazník není schopen pochopit, protože zaspal kdesi v devadesátých
letech, a svéhlavě nosí už třicet let to stejné. Já zase nechápu, proč bych měl
za luxus a ztělesnění módy považovat trekové oblečení od Vuittona, retro
kolekce Gucci či esenci devadesátkového nevkusu Balenciaga, které u nás
v dohledné době nebudou fungovat, protože Češi to oblečení stále nosí od
dob, kdy bylo in poprvé před třiceti a více lety, a všeobecně se dnes považuje
za ohavné. A pak jsou tady lidé, kteří se o módu jako že nezajímají, ale pak
napodobeniny devadesátkového hnusu velkých značek nakupují v řetězcích (vzpomínáte
na Andreu a její modrý, pardon, blankytný svetr, ve filmu Ďábel nosí Pradu?),
zatímco jejich soused středních let nosí dobové originály.
Samozřejmě, že časopisy o módě a
lifestylu nám to neřeknou, když trend funkčního, trekového a hnusného oblečení,
které mělo zůstat v propadlišti dějin, je stále silnější, a oni musí psát
o současné módě, a ne žehrat nad tím, že lidé vlastně začínají karikovat lidi,
kteří už jako karikatury z minulosti vypadají. Dokonce i Muži
v Česku, „časopis obchodu Le Premier“ a někdejší misionář šířící osvětu pánské
elegance dnes píše o tom, že bychom si měli pořídit „hnusné tenisky“ či nosit
sandály s ponožkami.
Demna Gvasalia, návrhář značky
Balenciaga a současný král hnusooblečení dokonce předvedl Crocsy v jedné
ze svých kolekcí včetně těch ohavných ozdob a na obří platformě ve stylu
devadesátek. Mám však dojem, že Gvasalia má ještě esa v rukávu, a dokáže
produkovat ještě větší horory než Alfred Hitchcock.
Christopher Kane Crocsy povýšil
na cosi jako luxusní verzi vycpanou kožešinou a ozdobenou polodrahokamy, připomínající
parodii na pánské papuče Gucci, které ve mně vyvolaly hlasitý smích, když
jejich kožešinu attention whores na zimních fashion weecích (bez ponožek) tahali
v rozbředlém sněhu a dešťové vodě v touze být vyfotografováni na
nějaké stránce o street stylu. A i když bylo jasné, že mrznou, neměli ponožky.
Předtím do nich nacpal kameny. Podle mě to vypadá hrozně. Nebo mu máme tleskat za ničení obvyklé představy dámské nohy, která má vypadat jemně a elegantně tím, že ji nacpe do nevzhledné gumové boty, která se na rozdíl od ručně šitých střevíčků odlévá ve formě?
Předtím do nich nacpal kameny. Podle mě to vypadá hrozně. Nebo mu máme tleskat za ničení obvyklé představy dámské nohy, která má vypadat jemně a elegantně tím, že ji nacpe do nevzhledné gumové boty, která se na rozdíl od ručně šitých střevíčků odlévá ve formě?
Co si o Crocsech myslíte vy? Také
je odsuzujete už z nějakého principu či proto, že máte pocit, že byste je
nenávidět měli, když to dělají všichni ostatní? Já nemám nic proti Crocsům ani
trekový sandálům, pokud je někdo nosí tam, kde se hodí. Ale dělat z nich módní záležitost?
Zajímavá úvaha.
OdpovědětVymazatTaky jsem nad tím přemýšlela. Ať si je nosí, ale ne do města. Ale když někde řeknete, že máte crocsy, hned se na tě dívají jinak. :D
OdpovědětVymazatMěla jsem od téhle firmy baleríny. Černé, superpohodlné, superpraktické – 4 roky vypadaly stejně, v dešti i horku. A vypadaly teda mnohem lépe než většina balerín, co nosí dámy v ulicích. Ale jak jsou na tom originály netuším. K bazénu nebo na jachtu asi dobré, u fakeů bych se bála zdravotních dopadů protože v tom musí být nějaká chemie...
OdpovědětVymazatCrocsy...pohodlna obuv na zahradu, k vode. Sam nevlastim zadne a ziju. Tem modnim kreacim za x nasobek ceny se uprimne smeju...lidi co si to dobrovolne koupi si zaslouzi poradne podojit
OdpovědětVymazat